Ouder- en kind gym

‘Spelenderwijs ontdekken’

Thuis klimmen ze op stoelen en banken. Niets lijkt meer veilig.
Wat thuis niet altijd kan of mag, is wel mogelijk in de gymzaal.
Klimmen, klauteren, springen, rollen of spelen met ballen, blokken
of pittenzakken. Het kan allemaal!

Ouder- en kind gym is bestemd voor de allerkleinsten. Peuters van 1,5 tot 4 jaar, zodra ze kunnen lopen, zijn welkom. Samen met een begeleider (vader, moeder, opa, oma of oppas) kan er lekker gegymd worden in de gymzaal. Allerlei toestellen worden gebruikt zodat de kleine dames en heren kunnen klimmen, springen, slingeren, rollen en rennen.

Gymmen is gezond. Het versterk de spieren en verbetert de conditie. Het is heel goed voor de motorische en sociale ontwikkeling maar ook gewoon erg leuk om samen te doen. Gymnastiek is super. Geen enkele andere sport biedt zoveel diversiteit in beweging als gymnastiek;  evenwicht,  springen, draaien, kracht, souplesse. Alles komt aan bod.
Peuters hebben veel plezier in bewegen. Elke stoeprand, bank of iets dergelijks nodigt hen uit tot bewegen, te spelen en te ontdekken. Op deze leeftijd maakt het kind op dit vlak een enorme ontwikkeling door. Niet alles lukt of durven ze alleen…..dan is het wel zo fijn al papa of mama erbij is.

‘Spelen is leren!’

Tijdens de les wordt geleerd hoe kleine opdrachten uitgevoerd moeten worden. Kinderen leren rekening met elkaar te houden worden en dat ze op hun beurt moeten wachten. Ook krijgen onbekende begrippen een praktische invulling, zoals 'over een bank'. Liedjes maken onderdeel uit van de les. Het gaat vooral om plezier, vrijheid en ontdekken.

Als begeleider hoeft u niet te klimmen of te klauteren. U mag wel activeren, stimuleren en ondersteunen waar dat nodig is. Kinderen kunnen in makkelijk zittende kleding en op blote voeten of gymschoentjes gymmen. Begeleiding mag op sokken of gymschoenen de zaal betreden.

Kleutergym

‘Spelenderwijs ontdekken’

Thuis klimmen ze op stoelen en banken. Niets lijkt meer veilig.
Wat thuis niet altijd kan of mag, is wel mogelijk in de gymzaal.
Klimmen, klauteren, springen, rollen of spelen met ballen, blokken
of pittenzakken. Het kan allemaal!

Voor de meisjes en jongens uit groep 1 en 2 is er kleutergym. De lessen sluiten goed aan bij de ouder- en kind gym. De kleuters ontwikkelen zich verder en worden zelfstandiger. Ze kunnen zelfstandig deelnemen aan de les, begeleiding van een ouder of verzorger is niet nodig. Jongens en meisjes gymmen samen.

Tijdens de lessen wordt de kleuter uitgedaagd met klimmen, klauteren, springen, rollen of spelen met ballen, blokken of pittenzakken. Ze leren hun grens op te zoeken en nieuwe ‘spannende’ stappen te zetten. Ook zal er tijdens de les gebruik worden gemaakt van verschillende toestellen die in de sporthal te vinden zijn.

‘Spelen is leren!’

De jongens en meiden gymmen in (korte) broek met shirt op blote voeten of gymschoentjes. Meisjes kunnen ook in een gympakje gymmen.

Jongens- en meisjesgym

Gymnastiek is de moeder van alle sporten. Het is de sport die de meeste diversiteit in beweging biedt. Kortom; het is zeer goed voor de lichamelijke ontwikkeling.

Tijdens de les worden de verschillende gymtoestellen afwisselend gebruikt; brug, balk, bok, paard, ringen, lange mat. Hierdoor komen alle mogelijke bewegingen aan de orde. Gym versterkt de lichamelijke kracht, lenigheid, evenwicht en het zelfvertrouwen. De lessen zijn gevarieerd en uitdagend. Plezier en ontwikkeling staan daarbij voorop! De jongens en meisjes gymmen samen.

Kleding

Voor (onderlinge) wedstrijden is een verenigingspakje (meisjes), danwel een verenigings gymbroekje (jongens) vereist. Voor meer informatie zie ‘kleding’.