We Can Dance

'We Can Dance is een feest’ in Dalen

DALEN/COEVORDEN – Het dansfestijn We Can Dance barst zondag 26 maart voor de vijfde keer los in sporthal ’t Grootveld in Dalen. Liefst tachtig dansgroepen uit de regio laten verspreid over drie shows zien wat ze kunnen.

Door Mayke Bos

Er is geen drempel om mee te kunnen doen aan We Can Dance en dat is ook precies de kracht van het dansspektakel, zo stelt Erna Mazenier (42) van gymvereniging Dalen. Samen met onder meer Ilse Brand (39, gymvereniging Dalen) en Geralda van der Veen (48, TVC Coevorden) organiseert zij het evenement waarbij iedereen welkom is. “Jong, oud, getalenteerd, voor de lol, het maakt niet uit. Er is een G-team, een jongensteam, een team van moeders en zelfs een acrogroep”, vertelt ze enthousiast.

Het jongensteam heet DB Crew en bestaat uit tien jongens die dansen vanaf de zomervakantie. “Ze vinden het nog wel spannend, maar ze worden steeds stoerder en ze doen het erg goed”, vertelt Brand. Het moederteam No Shame komt uit Schoonebeek en is ontstaan uit een verrassing voor hun dansende kroost tijdens een jubileum. Dat sloeg zo aan dat er dit jaar ook weer een team van moeders meedoet. “Het team van acrogym komt uit Gramsbergen en die vertonen allerlei spectaculaire kunsten, maar dan in dansvorm. Zij zijn ook erg goed”, vertelt van der Veen. Er is dus van alles te zien tijdens de drie shows op 26 maart.

In de lift

De afgelopen jaren was We Can Dance een groot succes en nog steeds zit het aantal deelnemers in de lift. “De selectieteams geven regelmatig shows weg tijdens wedstrijden, maar voor de recreatieve teams is er weinig de gelegenheid om te laten zien wat ze hebben geleerd. Daarom organiseren we deze show en maken we er echt een feestje van“, vertelt Van der Veen. Daar is animo voor, want dertien dansscholen en verenigingen uit de regio meldden zich voor deelname. In totaal komen er op 26 maart tachtig dansen voorbij, verspreid over drie shows.

Vorig jaar werd er een goed doel gekoppeld aan het evenement, maar omwille van het vijfjarig bestaan is er gekozen om dit jaar de deelnemers in het zonnetje te zetten. “Op zaterdag 25 maart kan iedereen meedoen aan dansworkshops van Herrie The Robot. Hij is bekend van het televisieprogramma Everybody Dance Now. Voor alle deelnemers van We Can Dance is dit helemaal gratis, andere geïnteresseerden betalen hiervoor vijf euro”, zegt Brand.

Het gaat bij We Can Dance om de sfeer, niet om de prestaties. Er is daarom geen wedstrijdelement verbonden aan de dansshow. “Daar hebben we bewust voor gekozen, het is al spannend genoeg. Het moet echt een feest voor ze zijn”, vult Mazenier aan.