Streetdance groeit in Dalen als kool

Dalen – Streetdance is bij Gymvereniging Dalen een succesnummer van formaat. Alle streetdancegroepen maakten een mooie groei door en de resultaten zijn eveneens veelbelovend.

Er is zelfs al een dansgroep voor stoere jongens: de Dalense Boys Crew (DB Crew). ‘Ook de blokken kleuterdans voor kinderen van groep 1 en 2 waren een enorm succes en dat wordt na de zomervakantie zeker voortgezet,’ maken de bestuursleden Bertine Welink en Erna Mazenier de balans op.

Proefles

Vorig jaar september kreeg het streetdance een impuls. ‘Er zijn toen audities geweest voor nieuwe selectiegroepen. Hiervoor waren een aantal meiden geselecteerd en er is gestart met twee nieuwe groepen: Get Up! (tot 10 jaar) en Express (oudere meiden). Dit was als aanvulling op de twee basisgroepen Jump High en Motion. Elke week kwamen er echter nieuwe leden om een proefles mee te draaien. De belangstelling heeft Inmiddels geresulteerd in de vorming van een vijfde dansgroep: Reality.

'Zelfvertrouwen en durf'

Esmee Naber (18) is bij de Daler club één van de drijvende krachten achter streetdance. Dat het dansonderdeel zo enorm populair is, kan zij gemakkelijk verklaren. ‘Het is voor alle leeftijden heel toegankelijk. Op de laatste hits worden leuke, stoere choreo’s aangeleerd. De nadruk daarbij ligt op plezier, presentatie, uitstraling en natuurlijk de ontwikkeling van je danskwaliteiten. Het is heel goed voor de ontwikkeling van het zelfvertrouwen en durf van de meiden en sinds kort dus ook de jongens’, belicht Esmee de veelzijdige aspecten.

Zestig streetdancers

Het grootste succes van de vereniging? Bertine Welink wijst niet direct naar de kampioenen, maar het feit dat iedereen met plezier bij de gymvereniging kan sporten is de grootste succesfactor. ‘Door het gevarieerde aanbod van lessen kan iedereen bij onze vereniging terecht.’ Overigens hebben de turnsters een uitstekend wedstrijdseizoen achter de rug. ‘Er zijn heel wat prijzen mee naar Dalen genomen. Hetzelfde geldt voor de streetdance selectie.’ In totaal telt de vereniging 260 leden, daarvan maken zestig deel uit van streetdance. De club is actief op een breed terrein: Gym (meisjes, jongens), turnen, streetdance, total Workout, ouder en kind gym, steps, combi workout, springroep, conditiegym en kangoo power.

Geen voorzitter

Opvallend en uniek: de Gymvereniging Dalen draait al een paar jaar zonder voorzitter. ‘Deze functie is weliswaar belangrijk, maar voldoende actieve bestuursleden en vrijwilligers misschien nog wel veel belangrijker. De sleutel is een goede communicatie. Als bestuur moet je elkaar continue informeren over wat er speelt en met elkaar tot de beste besluiten komen. Ook een nauwe band tussen bestuur en de verantwoordelijke leiding is essentieel’, zegt Erna Mazenier. De gemeentelijke bezuinigingen zorgen in financieel opzicht wel voor de nodige kopzorgen. ‘We moeten als vereniging alle zeilen bijzetten om inventief te blijven. Kosten stijgen en de faciliteiten worden er zeker niet beter op. Samen met leiding, leden en vrijwilligers probeert het bestuur daar waar het kan extra inkomsten te genereren.’